مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:20367 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

به عنوان فردي علاقمند به مسائل عرفان نظري و عملي به راهنمايي هاي عارفي و اصل و كامل نياز دارم . لطفاً مراراهنمايي بفرماييد.

آن چه براي مكلف در امر هدايت و راهنمايي لازم است , درك مرتبت عرفان عملي مي باشد. راه هدايت مشخص است , همان گونه كه قرآن مي فرمايد: .(1)

انسان به عنوان موجود برتر نظام هستي , تمامي ابزارهاي هدايت را در دست دارد كه مهم ترين آن عقل و پيامبران و هدايت كنندگان است .

انسان عاقل به راحتي و بدون واسطه مي فهمد كه عدل خوب , و ظلم بد است . خوردن مال مردم بدون اجازه , حرام و تعدّي به حقوق ايشان جايز نيست . اين فهم از مرتبت عقل است كه خداوند آن را بر ما ارزاني داشته است . علاوه بر اين و براي آن كه عقل در بعضي موارد دچار كمبود و كاستي فهم مي شود, خداوند پيامبران و اولياي الهي را به سوي ما ارسال كرد تا ديگر عذرو بهانه اي در ميان نباشد. اكنون مفتخريم كه تابع دين اسلام هستيم و اسلام بر پايهء دو عنصر مهم بنا شده است :

1 انجام واجب ;

2 ترك حرام .

اما اموري چون مستحبّات كه دايرهاي وسيع دارد, بعد از اين قرار مي گيرد; به اين معني كه اگر واجبي انجام و يا حرام ترك نشود, هر چند به امور مستحبي پرداخته شود, ارزشي ندارد. اين كه مي خواهيم با راهنمايي عارفي و اصل و بلند مرتبه برقله هاي عرفان و معنويت گام نهيم , هر چند عقيدهء خوبي است , اما تنها گزينه نيست , بلكه گزينهء اول به دست خود آدمي است .

تشخيص حلال و حرام كار سختي نيست و فهم تقواي الهي و اين كه تقوا چه چيز است , كار دشواري نخواهد بود, ولي پرهيزاز غيبت و تهمت و دروغ و بدزباني و خيانت در امانت و بد عهدي و بي مبالاتي نسبت به عهد كه كاري عملي است , مشكل مي باشد. چه بسيارند عارفاني واصل به اللّه كه در كسوت كشاورزي و چوپاني در روستاهاي دور افتاده و در ميان مردم به گمنامي مي زيستند و از دنيا رفتند و آخرتي آباد براي خود ساختند, و اين ميسّر نشده است جز به انجام واجب و ترك محرّم .آن ها با چراغ عقل و هدايت انبيا و ائمه و گوش كردن به مواعظ كه در فطرت آدمي اثر مي گذارد, دروازه هاي معرفت را گشوده و به وادي عرفان قدم گذاردند. آن چه كه علما و بزرگان دين را نزد مردم عزيز كرده , علم و معلومات آن ها نبوده , زيرا علم به خودي خود حجاب اكبر است ; يعني علم بدون تقوا در مسير خدمت به مردم به كار گرفته نمي شود, بلكه چنين علمي چون باغرور و كبر همراه مي شود, در جهت آسيب رساندن به منافع مردم و به بيراهه كشاندن آن ها به كار مي رود. پس آن چه كه علماي دين را شاخص و ممتاز مي كند, پرهيز از محرمات و انجام واجبات و قرار گرفتن در مسير تقواي الهي است . به همين جهت نزد مردم عزيز مي شوند و اين راهي است كه همگان مي توانند طي كنند.

در عين حال براي دريافت توصيه هاي عرفاني و عملي عارفان و علما و نيز نويسندگان بزرگ مي توانيد به كتاب هايي نظيركتاب هاي مرحوم ميزا جواد ملكي تبريزي , كتاب اخلاق عملي , آيت اللّه مهدوي كني , كتاب خودسازي آيت اللّه اميني مراجعه فرماييد.

(پـاورقي 1.انسان ( ) آيهء 3

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.